3. prikázanie

Spomni, aby si deň sviatočný zasvätil.

Pôvodný význam

Tretie prikázania má svoj pôvod v opise stvorenia sveta (kniha Genezis, Starý Zákon), kde Boh počas siedmeho dňa, kedy zavŕšil stvorenie, oddychoval resp. kontemploval, čiže rozjímal. Zároveň počas tohto dňa nič nevytvoril, čiže inými slovami "nepracoval".

Pre Židov zasvätenie sviatočného dňa (soboty) znamenalo, že nikto v domácnosti nesmel v sobotu vykonávať žiadnu zárobkovú ani namáhavú fyzickú prácu, pričom bola povinnosť zúčastniť sa bohoslužieb v najbližšom chráme.

Neskôr toto prikázanie bolo v Zákonníku farizejov posunuté až do roviny, kedy bolo napr. v sobotu dovolené prejsť maximálne takú vzdialenosť, aká bola od domu k najbližšiemu chrámu.

Nesprávne interpretácie

V súčasnosti sa toto prikázanie dostáva do dvoch krajných kontextov:

  • snaha o obmedzenie platnosti prikázania len na účasť na sv. omši, pričom otázka práce či iných aktivít je úplne vypustená resp. v maximálnej miere tolerovaná
  • snaha o maximálnu platnosť a zákaz každej aktivity, ktorá nie je v priamom súvise s náboženským životom, pričom je absolútne zakázaná napr. práca, namáhavé fyzické aktivity a pod. 

Správne pochopenie odkazu prikázania

Hlavným odkazom 3. prikázania je v podstate jedna jediná vec - nájsť si v každodennom kolobehu práce a povinností aspoň chvíľu pre seba, svojich blízkych a svoje vnútro.

Otázka účasti na sv. omši je v rámci katolíckej Cirkvi definovaná ako povinnosť účasti priamo vo sviatočný deň (nedeľa, prikázaný sviatok) alebo večer v predošlý deň (vychádza sa totiž z tradicionalistického merania času, kedy sa deň začínal západom slnka predošlého dňa, čiže napr. nedeľa sa začala v sobotu po západe slnka). Od povinnosti účasti na omši ospravedlňujú nasledovné prekážky:

  • choroba seba alebo blízkej osoby, o ktorú je potrebné sa starať
  • vážna objektívna alebo subjektívna prekážka
  • neodkladná povinnosť
  • práca v prospech iných ľudí alebo spoločenských hodnôt (lekári, hasiči, policajti, ...)

Otázka práce (napr. predavači v obchodoch otvorených v nedeľu, podnikatelia a pod.) je pomerne jednoduchá - pokiaľ to nie je nevyhnutne nutné, je lepšie si od práce oddýchnuť; pokiaľ je však práca potrebná a nevyhnutná, je možné ju vykonávať. Zjednodušene povedané - ak pracujem pre to, aby som si k trom autám kúpil štvrté, môže ísť o porušenie, ak však pracujem pre to aby som uživil rodinu, je to v poriadku.

Rovnako tak problematika oddychu a fyzickej námahy - podstatou sviatku má byť osobný oddych a regenerácia - ak to v praxi znamená 5 hodín v posilovni alebo naopak ničnerobenie pred televízorom, je to každého individuálne rozhodnutie a potreba.

Website counter